Historie
Meer dan 100 jaar Door Wilskracht Sterk — van een oprichting in een karrenloods aan de Spaarndammerstraat tot het Nederlands kampioenschap, Europese avonden en een rijke amateurtraditie die tot op de dag van vandaag voortleeft.

Oprichting en vroege jaren
Op 11 oktober 1907 werd Fortuna opgericht in de karrenloods van "Hagen" aan de Spaarndammerstraat 96. De kleuren waren wit/groen, later gewijzigd naar Hercules. De eerste wedstrijden werden gespeeld op het Schuttersveld en Barentszplein. In 1909 werd de naam gewijzigd in "Door Wilskracht Sterk" (DWS).

Officiële naam DWS
De naam Hercules werd gewijzigd naar Door Wilskracht Sterk vanwege naamconflicten. Het shirt werd blauw-zwart verticaal gestreept met witte broek, zoals vandaag nog gedragen.

Groei en promoties
DWS promoveerde meerdere keren binnen de Amsterdamse en Nederlandse voetbalbond. Tegenstanders waren o.a. Blauw Wit, Neerlandia en DWV. In 1926 verscheen het eerste clubblad. In 1938 volgde een nieuw hoogtepunt met bekende spelers zoals Bertus Caldenhove en Guus Dräger.

Brede sportclub
DWS had naast voetbal ook honkbal, atletiek en dameshandbal. De honkbalafdeling bestond 19 jaar. De dameshandbalafdeling werd opgericht in 1946 en bestaat nog steeds in afgeslankte vorm.

Opkomst en proftijdperk
DWS speelde beslissingswedstrijden tegen o.a. Ajax en Wageningen. In 1954 ontstond BVC Amsterdam. In 1958 volgde de fusie tot DWS/Amsterdam. In 1962 degradeerde de club, maar herpakte zich snel.

Historisch kampioenschap
DWS werd kampioen van Nederland door GVAV met 3-1 te verslaan. Spelers als Jan Jongbloed, Rinus Israël en Frans Geurtsen maakten deel uit van de selectie.

Europa in
DWS speelde Europees tegen Fenerbahçe, Ski-Og-Lyn en Vasas Györ. Hoogtepunt was de overwinning in Istanbul. Uiteindelijk eindigde het sprookje in de kwartfinale.

Fusies, verhuizingen en amateurvoetbal
In 1972 fuseerde DWS tot FC Amsterdam. Later keerde DWS terug naar de amateurs. De club verhuisde naar Sportpark Spieringhorn en groeide door met jeugd en amateurteams. In 2005 promoveerde DWS opnieuw naar de Hoofdklasse.